Vanaf 2014 vrijblijvend en vanaf 2015 verplicht zal het Belgian Rally Championship een vast brandstof leverancier kennen. De RACB heeft deze keuze gemaakt om veiligheid, betaalbaarheid, gelijkheid en duurzaamheid in de rallysport te vergroten. Dit betekent dat er vanaf nu een aantal dingen gaan veranderen voor deelnemers in en aan het Belgian Rally Championship. Alles met als doel de situatie rond brandstoffen in de sport veiliger, makkelijker en (uiteindelijke) betaalbaar te maken.
Hieronder de belangrijkste vragen en hun antwoorden!
Wie is GUTTS?
GUTTS is producent en leverancier van duurzame racebrandstoffen.
Sinds wanneer is GUTTS met duurzame brandstoffen bezig in de auto-/motorsport?
GUTTS startte in 2006 als initiatief om te verkennen in hoeverre duurzame autosport mogelijk was en is uitgegroeid tot producent en leverancier van duurzame racebrandstoffen met een groeiend aantal klanten in heel Europa. GUTTS werkt met hoogwaardige partners in de productie, opslag, distributie van haar brandstoffen. Lees hier het hele verhaal. https://gutts.nl/over-gutts.html
Wat is GEM Fuel?
GEM Fuel is een multiblend racebrandstof en bestaat uit benzine, bio-ethanol en duurzame methanol. De brandstof is ontworpen om te kunnen opereren binnen dezelfde parameters als E85 in gewone FlexFuel straatauto’s. Echter, door het vervangen van een deel van de bio-ethanol door bio-methanol ontstaat voordelen: de hogere efficiency door de hogere RON/MON-waarden, klopvastheid en zuurstofgehalte van bio-methanol én een aanzienlijk ‘groener’ profiel. Download hier de exacte specificaties
Wat kost GEM Fuel?
GEM Fuel is via www.gutts.nl te bestellen in twee varianten;
- Bezorgd op ieder adres in de Benelux voor €2,49 per liter in vaten van 200L. Zie www.gutts.nl/shop.
- Via een refuel service op iedere rally van het Belgische en Nederlands Kampioenschap voor €3,79. Simpelweg klikken, betalen en op de rally verzorgt GUTTS de complete refuel service voor Uw team. Zie https://gutts.nl/shop/refueling-services.html
Wat is Hiperflo 300?
Hiperflo™ 300 is een zeer bekende hoog octaan race brandstof, geproduceerd door Petrochem Carless Ltd in de UK. Hiperflo 300 is de standaard racebrandstof voor BTCC, Ginetta G50 Cup, Ginetta Junior Championship, MSA Formula Ford Championship and the Porsche Carrera Cup Great Britain en vele andere race series. Hiperflo 300 voldoet aan FIA Article 252.9.1 van Appendix J. Download hier de exacte specificaties
Wat kost Hiperflo 300?
GEM Fuel is via www.gutts.nl te bestellen in twee varianten;
- Bezorgd op ieder adres in de Benelux voor €2,69 per liter in vaten van 200L. Zie www.gutts.nl/shop.
- 2. Via een refuel service op iedere rally van het Belgische en Nederlands Kampioenschap voor €3,99. Simpelweg klikken, betalen en op de rally verzorgt GUTTS de complete refuel service voor Uw team. Zie https://gutts.nl/shop/refueling-services.html
Wat is duurzame methanol en ethanol?
Duurzaamheid in bio-brandstof wordt bepaald door twee zaken; de grondstof en de wijze waarop het geproduceerd wordt. Bio-ethanol die GUTTS gebruikt in haar brandstoffen is vervaardigd uit 100% bio-massa afvalstromen, denk hierbij aan oneetbare delen van graanproductie, GFT afval, houtachtige groen afval, etc. Duurzame Methanol is zelfs nog spectaculairder, GUTTS gebruikt hiervoor zogenaamde Vulcanol, een methanol die vervaardigd wordt uit het broeikasgas CO2. Deze methanol heeft een CO2 reductie van maar liefst 97% ten opzichte van reguliere benzine.
Is GEM Fuel hetzelfde als E85?
Nee, het grote verschil tussen E85 en GEM Fuel is dat E85 sterk wisselt in specificatie aan de pomp, het wettelijk minimum is 71% ethanol en het maximum 85%, deze ruimte wordt door pompaanbieders gebruikt om prijsdeviaties in de markt op te vangen, soms is ethanol duurder dan benzine en soms andersom, deze wisseling is willekeurig. GEM Fuel heeft altijd dezelfde specificatie en een motorafstelling kan dus nauwkeurig en onveranderd kan blijven gedurende een heel seizoen.
Wat zijn de voordelen (milieu) van GEM Fuel?
Voor de liefhebbers valt op www.gemfuel.com een uitgebreide analyse te lezen van GEM Fuel en haar duurzame prestaties. In het kort; de componenten in GEM Fuel vormen samen de best mogelijke en meest duurzame varianten die er op het gebied van duurzame brandstof is te vinden en zijn 100% ISCC gecertificeerd duurzaam.
Wat zijn de voordelen (prestatie) van GEM Fuel?
GEM Fuel heeft altijd dezelfde specificatie en een motorafstelling kan dus nauwkeurig en onveranderd kan blijven gedurende een heel seizoen. Daarnaast biedt de gebruikte methanol in de brandstof het voordeel van een hoog octaan (117) en koel ontbrandende component die zorgt voor efficiënte en schone ontbranding in de motor. Daarnaast is gebleken in verschillende test dat GEM Fuel dankzij zijn hoge klopvastheid en octaan getal zeer goede prestatie levert bij de juist afstelling, vermogenstoenames van rond de 10% in vermogen en koppel zijn gemeten in zowel atmosferische als geblazen motoren.
In welke autosportklasse wordt GEM Fuel nu al gebruikt?
GEM Fuel kent een groot en groeiend aantal enthousiaste klanten en wordt reeds enige tijd gebruikt in diverse klassen in het Nederlands Rally Kampioenschap, de Nissan 350z challenge, de Drive DMACK Fiesta Trophy in het WRC, NK Rallycross, de RST Trophy en verdeeld over vele klassen in de autosport.
Waar moet ik op letten bij gebruik van GEM Fuel?
Om de beste prestatie uit GEM Fuel te krijgen is het van belang om de auto aan te passen op een drietal hoofdgebieden: aansturing van de motor, brandstofsysteem en overige materialen. Voor zeer vele componenten die reeds in gebruik zijn in de autosport is het zo dat deze al geschikt zijn voor het gebruik van ethanol en methanol in brandstoffen, het is echter raadzaam goed te controleren. GUTTS heeft een leidraad geschreven die voor vele teams en tuners een goede start is om te beginnen, dit document staat stil bij de diverse elementen in de wagen en geeft een richting voor aanpassing. Lees meer op https://gutts.nl/nieuws/aanpassingen-aan-het-voertuig/ en https://gutts.nl/nieuws/materialen/
Een algemene noot is de volgende; ethanol en methanol zijn solventen en lossen dus olie en benzine resten op, wanneer u overstapt van het gebruik van een benzine naar GEM Fuel zal het kunnen zijn dat na een aantal uren draaien op GEM Fuel kleine resten van benzine in de diverse onderdelen (pomp, injectoren, leidingen, etc.) kunne oplossen en de doorstroom van brandstof kunnen blokkeren. Stel de motor af op GEM Fuel met de oude materialen en wissel daarna simpele elementen als een brandstof filter en laat uw injectoren een keer reinigen.
Wat zijn de gevolgen van het verbruik voor de actieradius?
Iedere wagen is uniek en kent een uniek set variabelen die het brandstofverbruik bepalen, in het algemeen is het zo dat in onderzoeken en ervaringen bij het gebruik van GEM Fuel uitgegaan dient te worden van een meerverbruik van tussen 15%-20%. Dit is echter geheel afhankelijk van type motor, drukvulling, afstelling, etc. dus zal per wagen verschillen.
Moet ik mijn brandblussers aanpassen bij het gebruik van GEM Fuel?
Eerst een misverstand de wereld uit helpen; men ziet GEM Fuel wel branden! GEM fuel bevat een percentage benzine, waardoor de vlam wel overduidelijk zichtbaar is, dit in tegenstelling tot alleen ethanol en/of methanol. Niet iedere brandblusser is even geschikt voor het blussen van een alcoholbrand. Doordat water met alcohol mengt, lost het schuim dat op waterbasis is, op in de alcohol en daarmee neemt het volume van de brandhaard toe. Om toch een alcoholbrand te kunnen blussen zijn speciale AR-AFFF (Alcohol Resistant- Aqueous Film Forming Foam) blussers te verkrijgen en deze zijn toegestaan door de FIA in handblussers en systeemblussers. Daarnaast bestaat er nog de poederblusser die ook geschikt is voor alcoholbranden. Laat u informeren door uw tuner of veiligheidsexpert.
Waarom is er maar één (single) fuel supplier gekozen voor het BRC?
Om de veiligheid tijdens het transport en de bevoorrading van brandstof te optimaliseren, heeft de RACB gekozen voor één vaste leverancier de brandstoffen die niet verkrijgbaar zijn bij een commercieel tankstation.
De wijze waarop de brandstofvoorziening nu is georganiseerd werd benoemd als onveilig en vormt een risico voor de Belgische Rallysport, het risico op calamiteiten was te hoog. De opslag van brandstof bij teams zelf, het transport van brandstof naar en tijdens een rally en de refueling is nu een taak van ieder individueel team. Transporten geschieden vaak zonder correcte ADR papieren, in niet ADR gecertificeerde voertuigen en niet gecertificeerde verpakkingen en refueling crew. Deze opzet heeft behoefte aan verbetering om te zorgen dat de rallysport gevrijwaard blijft van calamiteiten. GUTTS zal vanaf 2014 het gehele proces van brandstof levering voor haar rekening nemen voor alle deelnemers; van het transport naar de rally, de refuel én retour transporten en dit alles geheel wettelijk gecertificeerd en uitgevoerd door gekwalificeerd personeel.
Hoe bestel ik brandstof voor een rally?
Zowel de GEM Fuel als de Hiperflo 300 kunt u op de liter nauwkeurig bestellen op www.gutts.nl . U klikt bijvoorbeeld op “GEM Fuel REFUELING SERVICES BRC” , selecteert het aantal liters dat u nodig heeft, u selecteert de wedstrijd waar u de brandstof nodig heeft en GUTTS zorgt dat uw auto bij iedere doorkomst bij de refuelzone wordt getanked met het door u aangegeven aantal liters. U krijgt bij aanvang van de wedstrijd én na afloop een email met daarop de hoeveelheid liters die u nog tot uw beschikking heeft. Liters die overblijven aan het einde van de wedstrijd neemt u mee naar de volgende wedstrijd óf wij storten het bedrag terug op uw rekening.
U kunt ook tot één week voor de wedstrijd brandstof bestellen, maar ook zal er een mogelijkheid zijn om bij de document controle voor de wedstrijd nog te bestellen. GUTTS is aanwezig bij iedere document controle, u betaald dan bovenop de reguliere prijs een opslag van €0,25 per liter.
Voor de echte last-minute beslissers bieden wij zelfs de mogelijkheid om in de Refuelzone nog brandstof te bestellen en direct te betalen, u betaald dan bovenop de regueliere prijs een opslag van €0,45 per liter.
Wie doet de refuel / tanken?
GUTTS voorziet iedere refuel zone van een ervaren én ADR gecertificeerde refuel crew, zij zullen snel, veilig uw wagen voorzien van de correcte brandstof.
Zijn er belangrijke wijzigingen in Reglementen!
Inzake de wijze van refueling, toegestane brandstoffen, lokaties van tankzone en overige zaken adviseren wij de nieuwsberichten van de RACB én de diverse rally organisatoren in de gaten te houden.
Waar kan ik apart brandstof bestellen voor testwerk?
Naast de optie voor een geheel verzorgde refuel service is het natuurlijk ook mogelijk om losse brandstof te bestellen. GUTTS biedt haar brandstoffen aan in drums van 60L en 200L en bezorgd in de gehele Benelux. Ga naar www.gutts.nl/shop voor de mogelijkheden.
Waarom is de brandstof op de rally/refuel duurder dan bestellen op de site?
GUTTS gebruikt de meest hoogwaardige materialen, veiligheidsvoorzieningen, online orderverwerking én ervaren personeel. Om deze service te kunnen bieden en daarmee de veiligheid én het gemak tijdens een rally te verhogen dient het gehele pakket aan maatregelen ter plaatse en op gebouwd zijn. Deze kosten komen bovenop de kosten van de brandstof zelf en vandaar dat deze prijs hoger. Let op! De RACB heeft alle aanbieders van brandstoffen gevraagd een aanbieding te doen, met prijs/kwaliteit als belangrijkste voorwaarde en GUTTS heeft de beste aanbieding neergelegd.
Hoe en waar staat de refuel
Iedere wedstrijdorganisator zal in de reglementen of via een bulletin bekend maken waar de Refuel zone (RZ) te vinden is. Wanneer er een noodzaak is voor een zogenaamde Remote Refuel Zone (RRZ) zal ook deze door GUTTS worden verzorgd. In samenwerking met de organisator zal getracht worden de RZ zo dicht mogelijk bij het Service Park te zetten, zodat de berekeningen voor lengte, rijtijden en brandstof verbruik zo eenvoudig mogelijk zijn. Houdt de website, routeboek en bijzondere reglementen van de organisator in de gaten!
Waarom is deze refueling veiliger?
GUTTS maakt gebruik van bijzonder veilige mobiele tankunits, deze zogenaamde Transcube zijn dubbelwandig, volledig ADR, UN, KIWA en VLAREM II gecertificeerde units die 3000L brandstof kunnen bevatten. Deze units zijn voorzien van geïntegreerde pompen en tal van veiligheidsvoorzieningen. Dit totale pakket vergroot de veiligheid op een refuelzone aanzienlijk. Daarnaast is de gehele logistiek conform huidige ADR regels voor vervoer en handling van gevaarlijke stoffen geregeld, dus lopen teams die gebruik maken geen enkel risico op hoge boetes of, erger nog, gevaarlijke ongelukken.